Fynt_Tips_Webinar

Tips voor het organiseren van een webinar als leadgenerator

Waar we voor de pandemie nog liever bij elkaar op bezoek kwamen voor een onderhoudende workshop, hebben we inmiddels het gemak van een webinar ontdekt. Het gemis van de borrel achteraf daargelaten. Ondanks dat het weer mogelijk is om samen te komen voor een workshop, is de verwachting dat de webinar stand zal houden. Maar hoe organiseer je dan een puike online workshop?

Niet te lang

Zorg ervoor dat een webinar interessant blijft. Dit doe je onder andere door een workshop van ongeveer een uur te geven. Langer? Kan, maar de kans is dat mensen hun interesse verliezen, informatie niet meer in zich opnemen en afhaken. Het is dan ook zaak om dat ene uur goed in te delen. Een webinar zorgt voor interactie. Dus, staan er 60 minuten ingepland? Zorg er dan voor dat je presentatie ongeveer 45 minuten duurt zodat er nog ruimte is om vragen te beantwoorden. 



Interactie

Zoals eerder gezegd heb je met een webinar interactie. Dat is gelijk ook de meerwaarde van een online workshop. Dit kun je op twee manieren doen. Interactie door middel van gesprek of live chat met deelnemers, maar ook met pollvragen. Mocht je gaan voor de live chat, dan is het handig dat een collega de chat bijhoudt. Vragen worden op deze manier zo snel mogelijk beantwoord en de belangrijkste kunnen doorgespeeld worden naar de spreker. 



Gerichte informatie

Zorg voor een duidelijk, afgebakend onderwerp. Zodra het duidelijk is voor mensen wat ze kunnen verwachten, zal de interesse gewekt worden. Houd jezelf daarom een doel voor ogen en bedenk welke doelgroep je wilt aanspreken. Dit kun je al doen door het onderwerp en de doelgroep aan te spreken in de titel van je webinar. 



Naast deze drie punten is een goede voorbereiding, voldoende promotie en een geschikte datum en tijd ook van belang. Zorg ervoor dat je verhaal staat en goed op elkaar aansluit, ook wanneer er tussendoor interactie plaatsvindt. Met een keer promoten zal een webinar niet veel bekijks trekken. Maar neem het mee in een nieuwsbrief, plaats het op social media en gooi er ook een herinnering uit. Trek de aandacht! En last but not least, geef je webinar niet een uur voordat het Nederlands elftal gaat spelen of midden in een vakantie.